Logg på

Kostplaner

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Det er utarbeidet flere aldersinndelte kostplaner, som kan brukes som et utgangspunkt for å vise dagsbehovet til et barn med fedme.

Bilde 1Bilde 2
Oversikt over aldersinndelte kostplaner

Alder​ ​Energibehov (per dag)
​Førskole4-6 år​​1200 kcal
Barneskole​​7-12 år​1500 kcal
​Ungdomsskole13-15 år​1700​ kcal​
​Videregående skole16-18 år ​2000 kcal
​​P.S. Disse kostplanene er beregnet for barn med fedme. Ved normalvekt anbefales ingen energirestriksjon, men å spise etter sult- og metthetsfølelsen.
Bakgrunn
  • Tre ulike forslag til dagsmenyer, inkludert frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat.
  • Bilder av alle måltider, samt tilhørende mengdeangivelser til hvert enkelt måltid.
  • Dekker behovet for alle næringsstoffer som barnet/ungdommen trenger.
  • Det er tatt høyde for at det kan spises kosemat, tilsvarende 400 kcal, en dag i uken. Dette inkluderer brus, kaker, kjeks, is, snacks, godteri og liknende. Les mer om kosemat her.​
  • Hvor store mengder mat et barn trenger, vil til en viss grad være avhengig av barnets aktivitetsnivå, og inntaket må justeres deretter. Men det må understrekes at fysisk aktivitet ikke krever så veldig mye ekstra energi.
  • Anbefalte forslag til mengder for barn med overvekt, er lavere i energi enn det som er anbefalt per dag for normalvektige.
  • Målet er at barn i vekst skal redusere sin overvekt ved å redusere eller stabilisere vekten, samtidig som det vokser i høyden. 

Hvordan bruke kostplanene?

  • En kostplan kan brukes som et utgangspunkt for anbefalt dagsinntak til barn med fedme i ulike aldersgrupper.
  • Målet er at barnet og foreldrene etterhvert skal lære seg hva som er en normal porsjon.​​
  • Det er ikke nødvendig å følge dagsplanene slavisk. Det er ingen ting i veien for å flytte på måltider, og for eksempel spise middag til kveldsmat, eller kveldsmaten som et større mellommåltid etter skolen. 
  • Kostplanene skal kun brukes som et utgangspunkt, og inntaket må justeres ut i fra videre vektutvikling.
  • Justeringer av kostplanene anbefales gjennomført i samarbeid med en klinisk ernæringsfysiolog.​​
​​​Barn med fedme har mindre behov for energi (per kilo kroppsvekt) sammenliknet med normalvektige
Når barnet vil ha mer mat
  • Mange barn med overvekt har god appetitt, og vil gjerne ha påfyll flere ganger til et måltid. Det kan være vanskelig for foreldre å si nei når barnet spør om mer mat, men det er viktig å vite at det er god omsorg å si nei. De fleste barn med overvekt er avhengige av sine foreldre for å være i stand til å begrense mengden mat. Les mer om foreldrerollen og grensesetting her.
  • Det er viktig at maten metter godt, men samtidig inneholder lite energi. Slik vil barnet kunne spise seg mett.
  • Ha alltid grønnsaker tilgjengelig, slik at barnet kan få en ekstra porsjon med grønnsaker dersom mer sulten.
  • Et glass vann før maten kan også hjelpe barnet å bli mett.
  • Fiberrike matvarer gir også bedre metthetsfølelse. Velg heller knekkebrød enn loff, og heller middagsbygg enn hvit ris.​​​
  • ​Det er også viktig å spise sakte og tygge maten godt.

Tips til voksne med overvekt:

Opplysningskontoret for meieriprodukter (melk.no) har utarbeidet et verktøy som kan skreddersy kostplaner for voksne med ulike behov. Gå inn på BMI kalkulatoren til melk.no og følg instruksjonene:

  • Beregn din egen BMI
  • Oppgi om du ønsker å gå ned i vekt, holde vekten stabil (eller gå opp i vekt)
  • ​Registrer informasjon om alder, kjønn, arbeid og fysisk aktivitet
  • Anbefalt daglig energibehov (kaloribehov) blir beregnet
  • Du får forslag til 3 ulike dagsplaner tilpasset deg og dine behov​​​​
Kostplaner uten aldersinndelinger:
Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3Bilde 3
AKTUELT:​
Sist endret:  3. august 2018
26. mai 2016
35
Nei
Innholdsside
Kostplaner
Kosthold:Porsjonsstørrelse
  • ​​​Dagsmenyene brukes som et utgangspunkt
  • Justeres ut i fra videre vektutvikling, gjerne i samarbeid med en klinisk ernæringsfysiolog
  • Drikk gjerne mer vann og spis mer grønnsaker enn det som står
  • Det er også mulig å flytte om på måltidene
  • Det kan i tillegg spises kosemat tilsvarende 400 kcal/uke
  • Husk at det er viktig å spise sakte og tygge maten godt
  • Foreldre må hjelpe til med å begrense mengden
  • De fleste barn vil etterhvert lære å kjenne metthet bedre
  • Noen barn kan ikke stole på metthetsfølelsen, og må lære seg hvor mye kroppen trenger
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører