Logg på

Kostplaner

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Det er utarbeidet flere aldersinndelte kostplaner, som kan brukes som et utgangspunkt for å se hvor mye mat og drikke et barn med overvekt trenger i løpet av en dag.

Aldersinndelte kostplaner

Det er utarbeidet fire ulike aldersinndelte kostplaner tilpasset barn og unge med fedme:


Alder​ ​Energibehov (per dag)
​Førskole4-6 år​​1200 kcal
Barneskole​​7-12 år​1500 kcal
​Ungdomsskole13-15 år​1700​ kcal​
​Videregående skole16-18 år ​2000 kcal
​​Kostplanene er inndelt i aldersgrupper, med forslag til mengder som et barn med fedme i den angitte aldersgruppen trenger
  • ​Hver kostplan består av tre ulike forslag til dagsmenyer, inkludert frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat.
  • Det finnes både bilder av alle måltidene, samt tilhørende mengdeangivelser til hvert enkelt måltid.
  • Kostplanene skal dekke behovet for alle næringsstoffer som barnet trenger. Fordi dette utgjør kun tre dager, vil det være viktig å spise variert også resten av uken, for å sikre et tilstrekkelig inntak av næringsstoffer.
  • Det er tatt høyde for at det kan spises kosemat, tilsvarende 400 kcal, en dag i uken. Dette inkluderer brus, kaker, kjeks, is, snacks, godteri og liknende. Les mer om kosemat her.
  • Hvor store mengder mat et barn trenger, vil til en viss grad være avhengig av barnets aktivitetsnivå, og inntaket må justeres deretter.
  • Anbefalte forslag til mengder for barn med overvekt, er lavere i energi enn det som er anbefalt per dag for normalvektige.
  • Målet er at barn i vekst skal redusere sin overvekt ved å redusere eller stabilisere vekten, samtidig som det vokser i høyden. 

Hvordan bruke kostplanene?

  • En kostplan kan brukes som et utgangspunkt for anbefalt dagsinntak til barn med fedme i ulike aldersgrupper.
  • Målet er at barnet og foreldrene etterhvert skal lære seg hva som er en normal porsjon.​​
  • Det er ikke nødvendig å følge dagsplanene slavisk. Det er ingen ting i veien for å flytte på måltider, og for eksempel spise middag til kveldsmat, eller kveldsmaten som et større mellommåltid etter skolen. 
  • Kostplanene skal kun brukes som et utgangspunkt, og inntaket må justeres ut i fra videre vektutvikling.
  • Justeringer av kostplanene anbefales gjennomført i samarbeid med en klinisk ernæringsfysiolog.​
​​​Barn med fedme har mindre behov for energi (per kilo kroppsvekt) sammenliknet med normalvektige
Når barnet vil ha mer mat
  • Mange barn med overvekt har god appetitt, og vil gjerne ha påfyll flere ganger til et måltid. Det kan være vanskelig for foreldre å si nei når barnet spør om mer mat, men det er viktig å vite at det er god omsorg å si nei. De fleste barn med overvekt er avhengige av sine foreldre for å være i stand til å begrense mengden mat. Les mer om foreldrerollen og grensesetting her.
  • Det er viktig at maten metter godt, men samtidig inneholder lite energi. Slik vil barnet kunne spise seg mett.
  • Ha alltid grønnsaker tilgjengelig, slik at barnet kan få en ekstra porsjon med grønnsaker dersom mer sulten.
  • Et glass vann før maten kan også hjelpe barnet å bli mett.
  • Fiberrike matvarer gir også bedre metthetsfølelse. Velg heller knekkebrød enn loff, og heller middagsbygg enn hvit ris.
  • Det er også viktig å spise sakte og tygge maten godt.

 Les mer om tips til god porsjonskontroll her.

​Oversikt over kostplaner

Her finner dere kostplaner uten aldersinndeling:

1200 kcal, 1500 kcal, 1700 kcal og 2000 kcal​.

For foreldre som ønsker å redusere egen overvekt

Opplysningskontoret for meieriprodukter (melk.no) har utarbeidet et verktøy som kan skreddersy kostplaner for voksne med ulike behov. Gå inn på BMI kalkulatoren til melk.no og følg instruksjonene:

  • Beregn din egen BMI
  • Oppgi om du ønsker å gå ned i vekt, holde vekten stabil (eller gå opp i vekt)
  • ​Registrer informasjon om alder, kjønn, arbeid og fysisk aktivitet
  • Anbefalt daglig energibehov (kaloribehov) blir beregnet
  • Du får forslag til 3 ulike dagplaner tilpasset deg og dine behov​​​​
Sist endret:  22. august 2017
26. mai 2016
35
Nei
Innholdsside
Kostplaner
Kosthold:Porsjonsstørrelse
  • ​Dagsmenyene kan brukes som et utgangspunkt
  • Må justeres ut i fra videre vektutvikling, gjerne i samarbeid med en klinisk ernæringsfysiolog
  • Drikk gjerne mer vann og spis mer grønnsaker enn det som står
  • Det er også mulig å flytte om på måltidene
  • Det kan i tillegg spises kosemat tilsvarende 400 kcal/uke
  • Husk at det er viktig å spise sakte og tygge maten godt
  • Foreldre må hjelpe til med å begrense mengden
  • De fleste barn vil etterhvert lære å kjenne metthet bedre
  • Noen barn kan ikke stole på metthetsfølelsen, og må lære seg hvor mye kroppen trenger
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører