Logg på

Kom i gang med kostholdsendringer

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Ved fedme hos barn og unge anbefales ingen dietter eller strenge kostrestriksjoner. Det som har vist seg å fungere best er endring av levevaner. Små endringer i hverdagen kan gi stor helsegevinst over tid.

Å redusere barnefedme

  • For at et barn eller en ungdom skal redusere sin fedme, er det som regel alltid nødvendig å gjennomføre endringer i kostholdet.
  • Målet med kostholdsendringene er å oppnå et energiunderskudd
  • Det er viktig å se på hvilken type matvarer barnet spiser. Ofte er det energirike matvarer som inneholder mye sukker og fett som kan bidra til et energioverskudd, men det er også mulig å spise for mye av sunne matvarer. 
  • For å redusere fedme, er det derfor avgjørende å finne riktig mengde mat, tilpasset den enkelte. 
  • For å være i bedre stand til å regulere matinntaket, er det viktig å spise regelmessige måltider.
  • Les mer om dette under kosthold ve​d barnefedme.
  • Det er også viktig at barnet er mest mulig i bevegelse, og at stillesittende aktiviteter begrenses.
  • ​Det kan også bli behov for å jobbe med psykososiale utfordringer.

Endringstrappen_utenlog_PNG.png

Endringstrappen

  • ​Viser eksempler på endringer i kostholdet, som kan gi en effektiv energireduksjon.
  • Hver familie, eller hvert familiemedlem, kan jobbe med sin egen endringstrapp
  • Velg selv hva du/dere ønsker å begynne med. Finn gjerne egne alternativer. 
  • Ta ett trappetrinn av gangen, på veien mot varig endring av dine/familiens levevaner.

Å komme i gang med endring

Før du går i gang med å endre levevaner, kan det være nyttig å få en oversikt over hvordan situasjonen er her og nå:

  • ​Bli bevisst din egen og familiens livsstil
  • Å skrive en matdagbok kan være nyttig for å få en oversikt over kostholdet
  • En aktivitetsdagbok kan være et nyttig verktøy for å bli bevisst aktivitetsnivået
Det kan være viktig å stille seg følgende spørsmål:
  • Hvorfor ønsker jeg og min familie en endring/hvorfor er dette viktig for oss?
  • Hva er målet, på kort og lang sikt?
  • Hvordan skal vi gå frem for å nå målet?
  • Hvordan skal vi håndtere utfordringer på best mulig måte/hvilke mestringsstrategier har vi?
​​Tenk igjennom hva familien KAN endre på, og hva dere IKKE kan endre på

Hvordan lykkes med endring av levevaner

  • Det er viktig å ha klart for seg hva familien ønsker å endre på og hvorfor
  • Ha klart for dere hvordan dere skal gå frem for å nå målet, lag en handlingsplan
  • Ta et skritt av gangen, og sett små, konkrete og realistiske mål (SMART mål)
  • Be om hjelp fra venner, familie, helsepersonell og andre aktuelle personer
  • Ha tro på å lykkes
​​Tenk som Pippi:  "Det har jeg ikke prøvd før, så det får jeg sikkert til"

SMART mål

  • For å lykkes med å endre vaner i en familie, er det viktig å ta små skritt av gangen. 
  • Tenk at hver lille endring du gjennomfører, skal familien kunne fortsette med resten av livet. 
  • Husk at summen av alle små endringer kan utgjøre en stor forskjell over tid. Det kan kreve både tålmodighet og viljestyrke for å lykkes med å endre kosthold og levevaner i en hel familie. 
  • SMART mål​ er et endringsverktøy som kan gjøre det enklere å sette fornuftige endringsmål. 
  • Dette verktøyet skal sikre at familiens målsetninger er både spesifikke, målbare, aktuelle, realistiske og tidsbestemte.

Hele familien med på laget

  • Ikke alle barn og ungdom er like motiverte som foreldrene sine til å gjennomføre endringer i kostholdet , selv om mange i utgangspunktet har et ønske om å bli lettere i kroppen. 
  • Ikke vær redd for å prate med barna om overvekten
  • La barn/ungdom bli involvert i familiens endringsprosess, og sikre at de forstår hvorfor det er lurt å gjennomføre de målene familien har satt seg. 
  • Dersom noen av familiemedlemmene​ er usikre på om de ønsker å endre, kan det utføres en ambivalensutforskning
  • Start gjerne med den endringen dere har mest lyst til å begynne med, og har størst tro på å få til. 
  • Deretter bygger dere sten for sten. Det er viktig å sette så små og konkrete mål at dere er sikre på å lykkes. Følelsen av mestring gir motivasjon til videre endringer.
  • Belønning kan være en viktig motivasjonsfaktor, men unngå mat som belønning.
Helsepersonell kan hjelpe
  • Å redusere overvekt og fedme kan være en krevende og livslang prosess, og mange trenger hjelp av kyndig helsepersonell. 
  • Noen trenger hjelp til å komme i gang, mens andre har behov for noen som følger opp over tid. 
  • Ta kontakt med helsesøster​, fastlege eller annet relevant helsepersonell for hjelp og støtte i endringsprosessen. 

AKTUELT

​Det finnes flere hjelpeverktøy som kan hjelpe familien i endringsprosessen:
Sist endret:  3. august 2018
25. april 2016
18
Nei
Innholdsside
Kom i gang med kostholdsendringer
Familie:Starthjelp
  • ​​​​​Kostholdsendringer er nødvendig for å redusere fedme
  • Ingen diett eller strenge kostrestriksjoner
  • Varig endring av levevaner anbefales
  • Smarte matvarevalg, passelige porsjoner og regelmessige måltider
  • Endringstrappen viser effektive tiltak 
  • Få hele familien med på laget
  • Helsepersonell kan støtte deg i endringsprosessen
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører