Logg på

Drikke

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Vann er den beste tørstedrikken. Søte drikker inneholder mye sukker og energi, og kan fort bidra til et energioverskudd. Søte drikker er et bedre alternativ enn sukkerholdige alternativer ved overvekt, og kan brukes i begrensede mengder.
Drikke
  • Når kroppen kjennes tørst, er det behov for påfyll av væske
  • Det er viktig at barn lærer å bruke vann som tørstedrikk tidlig
  • Søte drikker inneholder mye sukker og energi, men gir dårlig metthetsfølelse


 

Blir du like mett av å drikke 1/2 liter brus med tilsatt sukker i flytende form, som ved å spise 25 sukkerbiter i fast form?​​​
  • Søte drikke kommer i tillegg til maten som spises
  • Det finnes god dokumentasjon på at barn som drikker mye søte drikker har større risiko for å utvikle overvekt og fedme
​​​​Hvor mange sukkerbiter finnes det i en halvlitersflaske sukkerholdig brus?
  • ​​​​​​​​​​​​​Det finnes omtrent 25 sukkerbiter i en gjennomsnittlig halvlitersflaske sukkerholdig brus
  • ​Melk og juice er eksempler på naturlig søte drikker som inneholder vitaminer og mineraler som er bra for kroppen​
  • ​MEN både melk og juice er energirike drikker som må begrenses

SoeteDrikker.png

  • Både juice og nøkkelhullsmerket melk inneholder omtrent like mye energi som saft, brus og andre sukkerholdige drikker
Anbefalt inntak:
  • Maks 1 glass juice (2 dl) daglig
  • Maks 3 glass melk (6 dl) daglig
  • Maks 5 dl sukkerholdige drikker per uke
​​Praktiske tips:​
  • Ha som vane å tilby vann når barnet er tørst
  • Gjør vannet mer innbydende med isbiter, frosne bær, agurkskiver, sitron, lime eller annen frukt
  • Bruk vannflaske, og ha vann lett tilgjengelig
  • Begrens tilgjengeligheten av søte drikker
  • Hos noen familier må tilgangen til søte drikker fjernes helt, eventuelt i en periode
  • Kjøp de minste porsjonspakningene av søte drikker, eventuelt porsjoner ut
  • ​Sukkerfri brus og saft er et bedre valg enn alternativer med tilsatt sukker, for barn og voksne med overvekt

​​​Kunstig søtede drikker inneholder syre som kan ødelegge tennene, og anbefales kun i begrensede mengder

​​AKTUELT:
Sist endret:  2. august 2018
30. mai 2016
49
Nei
Innholdsside
Drikke
Kosthold:Kostsirkelen
​​Drikkeråd ved overvekt:
  • Det er viktig å lære barna gode drikkevaner tidlig
  • Bruk vann som tørstedrikk
  • Velg nøkkelhullsmerket melk 
  • Forsiktig bruk av søte drikker
  • Maks 1 lite glass juice (2 dl) daglig
  • Maks 3 små glass mager melk (6 dl) daglig
  • Kunstig søtede produkter kan brukes i begrensede mengder
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører