Logg på

Lunsj

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Et lunsjmåltidet midt på dagen gir viktig påfyll av energi og næringsstoffer, og er spesielt viktig for barn og ungdom i vekst.

Hvorfor det er lurt å spise lunsj?

  • Et riktig sammensatt lunsjmåltid gir energi som varer frem til neste måltid.
  • Grove karbohydrater holder både konsentrasjonen og humøret oppe.
  • Ved å kutte ut lunsjmåltidet øker sjansen for å kjøpe noe usunt på butikken.
  • Uten lunsj øker du også sjansen for å overspise etter skolen eller til middag.

Smarte matpakketips

  • Grovt brød eller andre grove kornprodukter holder deg mett lengre.
  • Varier pålegget, se egen liste.
  • La grønnsaker og frukt være en del av lunsjmåltidet.
  • Drikk vann eller mager skolemelk til.
  • Det finnes mange gode alternativer til den tradisjonelle brødskiven.
  • Lag matpakken eller forbered deler av den kvelden før.

Eksempler på sunne lunsjalternativer:

Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3Bilde 3

Se flere eksempler i aldersinndelte kostplaner og i egen brosjyre med matpakketips.

Ved å kjøpe mat på butikken er det fort gjort å få i seg for mye energi:

Pasta bolognese_2 mindre porsjoner versus 4 hveteboller.jpg 

​​Fire hveteboller med rosiner kan tilsvare energiinnholdet i to små middagsporsjoner med pasta bolognese


Sjekk ut Skolemateksperimentet til Helsedirektoratet. Her tester 10. klassinger ut hvordan matpakkene deres påvirker konsentrasjonen til 1. klassinger​.

AKTUELT:

Sist endret:  2. august 2018
31. mai 2016
60
Nei
Innholdsside
Lunsj
Kosthold:Måltider
  • ​​​​Lunsj gir påfyll av nye krefter midt på dagen
  • Medbrakt matpakke gir gode forutsetninger for en sunn og næringsrik lunsj
  • Det finnes mange spennende alternativer til den tradisjonelle brødskiven
  • Velg gjerne mager skolemelk eller vann som drikke til skolematen
  • Sukkerfri saft er et bedre alternativ enn andre energirike drikker, men et høyt inntak kan skade tannemaljen
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører