Logg på

Middag

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Middagen er for mange dagens høydepunkt, men er samtidig det måltidet hvor det kan være vanskeligst å begrense mengden. Å kontrollere middagsporsjonen kan være avgjørende for å redusere fedme hos barn og unge.

Mange barn kan sitte ved frokostbordet og glede seg til middagsmåltidet. Middagen er dagens høydepunkt for mange overvektige barn, og mange foreldre opplever det som vanskelig å si nei når barnet spør om å få mer mat. Les mer om foreldrerollen og grensesetting her.

​Smarte tips til middagsmåltidet

  • Lag handleliste og planlegg en fast handledag i uken.
  • En midd​agsplan​ kan være lønnsomt både tidsmessig og økonomisk.
  • Involver gjerne barna i planleggingen.
  • Sørg for alltid å ha grønnsaker tilgjengelig.
  • Barn som ikke liker grønnsaker oppfordres til å prøve å smake. Se eget skjema for smaking av grønnsaker.
  • Reserver alltid minst 1/3 av plassen på fatet til grønnsaker.
  • Ved å fylle opp grønnsaksdelen med annen mat er det fort gjort å få i seg for mye energi.
  • Forsiktig bruk av fett i matlagingen.​
Eksempler på sunne middagsalternativer
  ​Se flere oppskrifter i aldersinndelte kostplaner og i Kokeboken Stor og sterk.
 
P.S. Dette eksemplet er av en voksenporsjon

Reserver alltid plass til grønnsakene:


​​​En porsjon laks UTEN grønnsaker inneholder like mye energi som to porsjoner laks MED grønnsaker


En porsjon middag er nok.
 

  • ​Ved overvekt og fedme er det viktig å begrense seg til en porsjon middag.
  • Voksne må hjelpe barn med å begrense mengden mat.
  • Lag opp akkurat nok.
  • Unngå at kasserollene står fremme på bordet og frister.
  • Flere tips for å begrense mengden mat finner du her.

Eksempler på anbefalte mengder middag til ulike aldersgrupper finner du her.​

Det er viktig å begrense mengden fett i matlagingen:


 

​​En ukontrollert stråle med olje kan fort utgjøre 5 spiseskjeer = energiinnholdet i en middagsporsjon eller 100 gram sjokolade


AKTUELT:

Sist endret:  2. august 2018
31. mai 2016
61
Nei
Innholdsside
Middag
Kosthold:Måltider
  • ​​​​​​Middag er dagens høydepunkt for mange barn
  • Det kan være vanskelig å begrense mengden middag
  • Det er avgjørende at foreldre hjelper barna med dette
  • Oppfordre barnet til å spise sakte og tygge maten godt
  • Maks en porsjon middag
  • Følg tallerkenmodellen
  • Lær barna å reservere 1/3 av middagstallerkenen til grønnsaker
  • Ikke fyll på med andre matvarer dersom barnet ikke spiser grønnsaker
  • Ekstra grønnsaker kan tilbys dersom barnet er mer sulten
  • Drikk gjerne vann til middagsmåltidet
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører