Logg på

Hvordan tolke matvaredeklarasjoner

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Ikke alle matvarer har nøkkelhullsmerket eller oppfyller kriteriene for dette. Det kan derfor være lurt å forstå matvaredeklarasjoner, for å kunne vurdere om et produkt er et godt valg eller ikke.

Nøkkelhullsmerket

  • Skal gjøre det enklere for forbrukerne å ta lure valg
  • Er en frivillig merkeordning
  • Det finnes enkelte produkter uten nøkkelhull som likevel kan være et smart valg
  • For de som synes det blir for komplisert å tolke matvaredeklarasjoner, er nøkkelhullsmerket et godt utgangspunkt

Les mer om nøkkelhullsmerket her.

En bedre forståelse av matvaredeklarasjoner kan gjøre det enklere å ta smarte valg i butikken
Matvaredeklarasjon = innholdsdeklarasjon + næringsinnhold
  • Gir nyttig informasjon om hva et produkt inneholder
  • Innholdsdeklarasjon gir informasjon om hvilke ingredienser som finnes i produktet
  • Næringsinnhold gir informasjon om innholdet av energi, kostfiber og enkelte vitaminer og mineraler
​​For alle overvektige er det avgjørende å se på energiinnholdet i den mengden som blir spist
​Innholdsdeklarasjon
  • Gir informasjon om ingredienser i et produkt
  • Ingredienslisten er oppgitt i synkende rekkefølge, med hovedingrediensen først
  • Det anbefales derfor å begrense inntaket av matvarer hvor sukker og fett står først på ingredienslisten
  • Produsenten er pålagt å deklarere alle ingredienser
Næringsinnhold
  • ​Gir informasjon om innholdet av enkelte næringsstoffer i maten (per 100 gram eller 100 ml vare)
  • Kan noen ganger være oppgitt som mengde per porsjon
  • Kan gjøre det enklere å sammenligne ulike matvarer
  • Skal inneholde informasjon om:
    • ​Totalt energiinnhold, oppgitt i kilojoule (kJ) eller kilokalorier (kcal)
    • Energigivende næringsstoffer som fett, karbohydrater/kostfiber og proteiner
    • Innhold av salt
  • ​Dette er alltid oppgitt per 100 gram eller per 100 ml, men enkelte produsenter oppgir også mengde per enhet eller porsjon i tillegg
  • Det er ikke obligatorisk å oppgi næringsinnholdet til en matvare
  • Hvilke næringsstoffer man skal se etter, avhenger av produktet:
    • For kjøttprodukter er energi, fett og salt avgjørende. Her har innholdet av karbohydrater liten betydning. 
    • Brød har et naturlig høyt innhold av karbohydrater, og her er mengden kostfiber avgjørende fremfor total mengde karbohydrater. Salt er også av betydning​​.
Velg hovedsakelig produkter som inneholder lite fett, tilsatt sukker og salt, og mye fiber/fullkorn og grønnsaker
AKTUELT:
Sist endret:  2. august 2018
30. mai 2016
58
Nei
Innholdsside
Hvordan tolke matvaredeklarasjoner
Kosthold:Type mat
  • ​Les på varedeklarasjonen til matvarer som ikke har nøkkelhull
  • Matvaredeklarasjonen gir informasjon om hva et produkt inneholder
  • Hovedingrediensene står alltid først, deretter i synkende rekkefølge
  • Næringsinnhold gir informasjon om energi, karbohydrater, proteiner, fett og enkelte vitaminer og mineraler
  • Fett gir mer enn dobbelt så mye energi som sukker (karbohydrater)
  • Matvarer hvor det står sukker og fett først i ingredienslisten må brukes med forsiktighet
  • Næringsstoffer oppgis per 100 gram eller per 100 ml
  • Matvaredeklarasjonen kan brukes for å sammenlikne to ulike matvarer
  • Vær oppmerksom på at produktets størrelse også har betydning for det totale energiinntaket, særlig på produkter som selges i porsjonsstørrelser (yoghurt, is, ferdigretter osv.)

Det anbefales å velge produkter som inneholder mindre fett, tilsatt sukker og salt, samt inneholder mer kostfiber og fullkorn. 

Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører