Logg på

Kosemat

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Det er det man spiser i hverdagen som er viktigst, men det kan være lurt å ha et bevisst forhold til type og mengde kosemat. Det er fort gjort å få i seg for mye energi fra snacks og søtsaker, som ofte kommer i tillegg til maten.
Energitette matvarer
Kostsirkelen beskriver de vanligste råvarene i det norske kostholdet, men sier ikke noe om godteri, søtsaker og snacks, eller såkalt "kosemat". Dette er ofte energirike eller energitette matvarer med mye sukker og fett. 
​​Energitett mat = mat som inneholder mye energi på lite volum. For eksempel olje, nøtter, brus, kjeks, sjokolade og kaker.
  • For barn med overvekt, er såkalt kosemat noe av det første som bør begrenses, fordi det raskt kan bidra til et energioverskudd.
  • I tillegg må søte drikker som saft, brus og juice og lignende begrenses.​
Kosemat serveres gjerne i bursdager eller andre familieselskapeligheter, og på lørdager, men det ligger også ofte i skap og skuffer hjemme hos mange, slik at det er lett tilgjengelig alle dager. 
En dag i uken
Energitett kosemat anbefales kun en gang i uken, og da i begrensede mengder. 
Godteri tilsvarende 100 g smågodt, er passe:
Smågodt_100gram_gelegodt_skål.jpgeller Popkorn_10 dl_versus_potetgull_5 dl.jpg
For de som ønsker både søtt og snacks anbefales følgende:
Smågodt_50gram_popkorn_5dl.jpgellerSmågodt_50gram_potetgull_2,5dl.jpg
Praktiske tips:
  • Spis godteri/snacks kun en gang i uken
  • Serveres i små porsjonsskåler
  • En voksen bør porsjonere ut godteskålene
  • Popkorn inneholder mindre energi enn nøtter, ostepop og potetgull
  • Foreldre må fjerne fristelser fra barnets omgivelser
  • Dersom barnet er på bursdag og spiser godteri på en ukedag, kan familien velge sunnere kosemat på lørdag
Sunne alternativer til kosemat
  • En skål med oppskåren frukt eller bær
  • Grønnsaker med dip
  • Eggedosis med friske bær oppi (begrens mengde sukker, og tilsett heller litt vaniljeekstrakt)
  • Mager vaniljeyoghurt med frukt og friske bær (fruktsalat)
  • Milkshake laget på frosne bær, litt banan og ekstra lettmelk.
  • Smoothie​
  • Dersom is, kjøp små is, med lite kalorier, eks saftis, type Fruitero. Men begrens til 1-2 ganger i uka.
  • Hjemmelaget is, er også supergodt. Lag en god milkshake og frys ned. Alternativt bland mango og banan med litt mager yoghurt og frys ned. Vannmelon kan også brukes.​
Selv om familien bytter ut godteri med sunn kosemat, vil det fremdeles bli viktig å begrense mengden​​
Sist endret:  2. august 2018
30. mai 2016
57
Nei
Innholdsside
Kosemat
Kosthold:Type mat
  • ​​​"Kosemat" er ofte energitette matvarer som inneholder mye energi på lite volum
  • Energitette matvarer er noe av det første som bør begrenses hos barn med overvekt
  • Søte drikker må også begrenses
  • Spis kosemat kun en dag i uken (for eksempel på lørdag)
  • Anbefalt mengde kosemat er 100 gram smågodt eller annen kosemat tilsvarende 400 kcal
  • Foreldre må fjerne fristelser fra huset
  • Velg gjerne sunnere alternativer til kosemat
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører