Logg på

Nøtter og belgfrukter

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Nøtter og belgfrukter er næringsrike matvarer, som bidrar med både proteiner, kostfiber, vitaminer og mineraler. Nøtter inneholder i tillegg en god del fett, og inntaket må derfor begrenses ved overvekt og fedme.
Fordeler med nøtter og belgfrukter
  • Inneholder mettende proteiner og kostfiber
  • Er rik på vitaminer (B og E) og mineraler (jern, sink, selen, magnesium, kalium og fosfat)
  • Inneholder flerumettede fettsyrer som er bra for hjertet​​
​MEN nøtter er en energirik matvare og må begrenses ved overvekt og fedme
  • ​En valnøtt inneholder nesten 70 % fett
  • Mandler inneholder hele 50 % fett, selv om det er den typen "nøtter" som inneholder minst fett
  • 1 liten neve (20 gram) nøtter daglig anbefales for bedre hjertehelse​
  • For de som synes det er vanskelig å ha en pakke nøtter liggende uten at det forsvinner, kan det være like greit å unngå nøtter helt

Eksempel:

 

​​​1 skål med nøtter (100 gram) inneholder like mye energi som ​4,5 skiver brød med magert pålegg



​1 porsjon peanøttsmør (15 gram) inneholder like mye energi som 8,5 skiver Go` og mager salami

Spis mer belgfrukter
  • Bønner, linser og erter er en fellesbetegnelse på belgfrukter
  • Kan brukes både som pålegg, suppe, salat, i vegetariske middagsretter eller som tilbehør til kjøtt, fisk og fugl
  • Inneholder mettende kostfiber og proteiner, samt lite fett
  • Belgfrukter er gunstig ved overvekt
  • Erstatt gjerne en kjøttrett med belgfrukter en dag i uken

Sist endret:  2. august 2018
30. mai 2016
153
Nei
Innholdsside
Nøtter og belgfrukter
Kosthold:Kostsirkelen
  • ​​Nøtter og belgfrukter inneholder rikelig med proteiner, flerumettet fett, kostfiber, vitaminer og mineraler
  • Belgfrukter er en samlebetegnelse for bønner, linser og erter
  • Bønner og linser kan godt brukes som erstatning for animalsk protein
  • Nøtter inneholder mye fett, og er derfor svært energirikt
  • 1 liten neve (20 gram) nøtter anbefales daglig for god hjertehelse
  • Ved overvekt og fedme må mengden nøtter begrenses
  • Peanøttsmør og andre nøttepålegg anbefales ikke som hverdagsmat
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører