Logg på

Mellommåltider

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Et mellommåltid er et mindre måltid som kan spises dersom det blir lenge å vente til neste hovedmåltid. Størrelsen på mellommåltidet avhenger av hvor lenge det er til neste hovedmåltid.

Hva er et mellommåltid?

 

  • Et planlagt måltid som finner sted mellom hovedmåltidene.
  • Det er mindre enn et hovedmåltid, og kan bestå av både mat og drikke.
  • Et mellommåltid kan inneholde mellom 50 og 200 kalorier.
  • For eksempel et fruktmåltid mellom frokost og lunsj, eller en smoothie etter skolen.
  • Det er viktig å skille mellom uplanlagt småspising og planlagte mellommåltider.
  • Småspising mellom måltidene anbefales ikke, verken for tannhelsen eller på grunn av den potensielle vektøkningen.

 

 

Hvorfor spise mellommåltider?

 

 

  • Et planlagt mellommåltid gir et mer stabilt blodsukker.
  • Mellommåltider kan redusere sjansen for småspising mellom måltidene.
  • Mange barn småspiser usunne matvarer etter skoletid. Da kan det være lurt at foreldrene hjelper barnet med å finne smarte alternativer som de kan spise når de kommer hjem fra skolen.
  • Dersom det går mer enn 4 timer mellom lunsj og middag, kan et mellommåltid etter skolen redusere sjansen for overspising til middagsmåltidet.

Forslag til små og store mellommåltider

  • For overvektige bør mellommåltidene hovedsakelig bestå av frukt og grønnsaker.
  • Grønnsaker kan spises i frie mengder.
  • Det anbefales opptil 1-2 mellommåltider daglig.
  • Det er ikke nødvendig å innføre et ekstra mellommåltid dersom barnet ser ut til å klare seg uten.
  • Størrelsen på mellommåltidene avhenger av hvor lenge det er til neste hovedmåltid.
Et lite mellommåltid (opptil 100 kcal) kan spises dersom det er <1 time til neste måltid:

 

Mellommåltid_banan.jpg Mellommåltid_knekkebrød med leverpostei_grønt.jpg Mellommåltid_jordbær.jpgMellommåltid_yoplait2.jpg

Et større mellommåltid (100-200 kcal) spises dersom det er 1-2 timer til neste måltid:

 

Mellommåltid_bananogmelk_turkis.jpg Mellommåltid_knekkebrød med makrell_skyr_120.jpg Mellommåltid_smoothie_turkis.jpgMellommåltid_fruktsalat_kesam_124.jpg

Søte kjeks er energirike og anbefales ikke som mellommåltid til hverdags:

Pasta bolognese_medium porsjon versus 5 havrekjeks.jpg

​​Fem havrekjeks tilsvarer samme energimengde som en barneporsjon med pasta bolognese.


Nøtter er et eksempel på en annen energirik matvare som må begrenses:

Nøtter_100 gram versus 4,5 brødskiver med pålegg.jpg​​

​​100 gram nøtter inneholder samme energimengde som 4,5 skiver brød med magert pålegg.​


Sist endret:  5. juli 2018
20. juni 2018
63
Nei
Innholdsside
Mellommåltider
Kosthold:Måltider
  • Et mellommåltid er et planlagt måltid mellom hovedmåltidene.
  • Anbefales dersom det går mer enn fire timer mellom hovedmåltidene.
  • Et mellommåltid kan redusere sjansen for overspising ved neste måltid.
  • Barn har ofte behov for et mellommåltid mellom lunsj og middag.
  • Det kan være lurt å legge inn et fast mellommåltid etter skolen, dersom familien spiser sen middag.
  • Et planlagt mellommåltid kan minske sjansen for småspising mellom måltidene.
  • Et mellommåltid kan være alt fra en frukt eller en grønnsak til en brødskive eller en yoghurt.
  • Størrelsen på mellommåltidet er avhengig av hvor lenge det er til neste måltid​.
  • Overvektige anbefales fortrinnsvis å velge frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Unngå energitette matvarer med mye sukker og fett som mellommåltid.
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører