Logg på

Kostplaner

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Det er utarbeidet flere aldersinndelte kostplaner, som kan brukes som et utgangspunkt for å vise dagsbehovet til et barn med fedme.

Oversikt over aldersinndelte kostplaner

Alder​ ​Energibehov (per dag)
​Førskole4-6 år​​1200 kcal
Barneskole​​7-12 år​1500 kcal
​Ungdomsskole13-15 år​1700​ kcal​
​Videregående skole16-18 år ​2000 kcal
​​P.S. Disse kostplanene er beregnet for barn med fedme. Ved normalvekt anbefales ingen energirestriksjon, men å spise etter sult- og metthetsfølelsen.
Når barnet vil ha mer mat
  • Mange barn med overvekt har god appetitt, og vil gjerne ha påfyll flere ganger til et måltid. Det kan være vanskelig for foreldre å si nei når barnet spør om mer mat, men det er viktig å vite at det er god omsorg å si nei. De fleste barn med overvekt er avhengige av sine foreldre for å være i stand til å begrense mengden mat. Les mer om foreldrerollen og grensesetting her.
  • Det er viktig at maten metter godt, men samtidig inneholder lite energi. Slik vil barnet kunne spise seg mett.
  • Ha alltid grønnsaker tilgjengelig, slik at barnet kan få en ekstra porsjon med grønnsaker dersom mer sulten.
  • Et glass vann før maten kan også hjelpe barnet å bli mett.
  • Fiberrike matvarer gir også bedre metthetsfølelse. Velg heller knekkebrød enn loff, og heller middagsbygg enn hvit ris.​​​
  • ​Det er også viktig å spise sakte og tygge maten godt.

Tips til voksne med overvekt:

Opplysningskontoret for meieriprodukter (melk.no) har utarbeidet et verktøy som kan skreddersy kostplaner for voksne med ulike behov. Gå inn på BMI kalkulatoren til melk.no og følg instruksjonene:

  • Beregn din egen BMI
  • Oppgi om du ønsker å gå ned i vekt, holde vekten stabil (eller gå opp i vekt)
  • ​Registrer informasjon om alder, kjønn, arbeid og fysisk aktivitet
  • Anbefalt daglig energibehov (kaloribehov) blir beregnet
  • Du får forslag til 3 ulike dagsplaner tilpasset deg og dine behov​​​​
Kostplaner uten aldersinndelinger:
Bilde 1Bilde 2Bilde 3
Bilde 3  
AKTUELT:​
Sist endret:  13. september 2019
26. mai 2016
156
Nei
Innholdsside
Kostplaner
Kosthold:Porsjonsstørrelse
  • ​​​Dagsmenyene brukes som et utgangspunkt
  • Justeres ut i fra videre vektutvikling, gjerne i samarbeid med en klinisk ernæringsfysiolog
  • Drikk gjerne mer vann og spis mer grønnsaker enn det som står
  • Det er også mulig å flytte om på måltidene
  • Det kan i tillegg spises kosemat tilsvarende 400 kcal/uke
  • Husk at det er viktig å spise sakte og tygge maten godt
  • Foreldre må hjelpe til med å begrense mengden
  • De fleste barn vil etterhvert lære å kjenne metthet bedre
  • Noen barn kan ikke stole på metthetsfølelsen, og må lære seg hvor mye kroppen trenger
Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører