Logg på

Kostplaner

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Her finner du flere aldersinndelte kostplaner, som viser dagsbehovet til barn eller voksne med fedme.
  • ​​​Dagsmenyene brukes som et utgangspunkt
  • Justeres ut i fra videre vektutvikling, gjerne i samarbeid med klinisk ernæringsfysiolog
  • Drikk gjerne mer vann og spis mer grønnsaker enn det som står
  • Det er også mulig å flytte om på måltidene
  • Det kan i tillegg spises kosemat tilsvarende 400 kcal/uke
  • Husk at det er viktig å spise sakte og tygge maten godt
  • Foreldre må hjelpe til med å begrense mengden
  • De fleste barn vil etterhvert lære å kjenne metthet bedre
  • Noen barn kan ikke stole på metthetsfølelsen, og må lære seg hvor mye kroppen trenger

Dagsmenyer for barn

FORSIDE_Dagsmeny Ungdom 13-15år_JPEG.jpgBilde 2

Energiinnhold


Alder​​Energibehov (per dag)
​Førskole4-6 år​​1200 kcal
Barneskole​​7-12 år​1500 kcal
​Ungdomsskole13-15 år​1700​ kcal​
​Videregående skole16-18 år​2000 kcal
P.S. Disse kostplanene er beregnet for barn med fedme. Ved normalvekt anbefales ingen energirestriksjon, men å spise etter sult- og metthetsfølelsen.

Når barnet vil ha mer mat

  • Mange barn med overvekt har god appetitt, og vil gjerne ha påfyll flere ganger til et måltid. Det kan være vanskelig for foreldre å si nei når barnet spør om mer mat, men det er viktig å vite at det er god omsorg å si nei. De fleste barn med overvekt er avhengige av sine foreldre for å være i stand til å begrense mengden mat. Les mer om foreldrerollen og grensesetting her.
  • Det er viktig at maten metter godt, men samtidig inneholder lite energi. Slik vil barnet kunne spise seg mett.
  • Ha alltid grønnsaker tilgjengelig, slik at barnet kan få en ekstra porsjon med grønnsaker dersom mer sulten.
  • Et glass vann før maten kan også hjelpe barnet å bli mett.
  • Fiberrike matvarer gir også bedre metthetsfølelse. Velg heller knekkebrød enn loff, og heller middagsbygg enn hvit ris.​​​
  • ​Det er også viktig å spise sakte og tygge maten godt.

Tips til voksne med overvekt


Kostplanene er veiledenede og kaloribehov kan avvike da kaloribehov har sammenheng med  bl.a. kroppssammensetning og alder. 

Opplysningskontoret for meieriprodukter (melk.no) har utarbeidet et verktøy som kan skreddersy kostplaner for voksne med ulike behov. Gå inn på BMI kalkulatoren til melk.no og følg instruksjonene:

  • Beregn din egen BMI.
  • Oppgi om du ønsker å gå ned i vekt, holde vekten stabil (eller gå opp i vekt).
  • ​Registrer informasjon om alder, kjønn, arbeid og fysisk aktivitet.
  • Anbefalt daglig energibehov (kaloribehov) blir beregnet.
  • Du får forslag til 3 ulike dagsplaner tilpasset deg og dine behov​​​​.

Dagsmenyer uten aldersinndeling

Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3Bilde 1


Sist endret:  16. november 2021
26. mai 2016
156
Nei
Innholdsside
Kostplaner
For familien:Mat og måltider