Logg på

Kostplaner

​​​​​​​
 

 Gjenbruk av katalogelement

Her finner du flere aldersinndelte dagsmenyer, som viser dagsbehovet til barn eller voksne med fedme.
  • ​​​Dagsmenyene brukes som et utgangspunkt
  • Justeres ut i fra videre vektutvikling, gjerne i samarbeid med klinisk ernæringsfysiolog
  • Drikk gjerne mer vann og spis mer grønnsaker enn det som står
  • Det er også mulig å flytte om på måltidene
  • Det kan i tillegg spises kosemat tilsvarende 400 kcal/uke
  • Husk at det er viktig å spise sakte og tygge maten godt
  • Foreldre må hjelpe til med å begrense mengden
  • De fleste barn vil etterhvert lære å kjenne metthet bedre
  • Noen barn kan ikke stole på metthetsfølelsen, og må lære seg hvor mye kroppen trenger

Dagsmenyer for barn

FORSIDE_Dagsmeny Ungdom 13-15år_JPEG.jpgBilde 2

Energiinnhold


Alder​​Energibehov (per dag)
​Førskole4-6 år​​1200 kcal
Barneskole​​7-12 år​1500 kcal
​Ungdomsskole13-15 år​1700​ kcal​
​Videregående skole16-18 år​2000 kcal
P.S. Disse dagsmenyene er beregnet for barn med fedme. Ved normalvekt anbefales ingen energirestriksjon, men å spise etter sult- og metthetsfølelsen.

Når barnet vil ha mer mat

  • Mange barn med overvekt har god appetitt, og vil gjerne ha påfyll flere ganger til et måltid. Det kan være vanskelig for foreldre å si nei når barnet spør om mer mat, men det er viktig å vite at det er god omsorg å si nei. De fleste barn med overvekt er avhengige av sine foreldre for å være i stand til å begrense mengden mat. Les mer om foreldrerollen og grensesetting her.
  • Det er viktig at maten metter godt, men samtidig inneholder lite energi. Slik vil barnet kunne spise seg mett.
  • Ha alltid grønnsaker tilgjengelig, slik at barnet kan få en ekstra porsjon med grønnsaker dersom mer sulten.
  • Et glass vann før maten kan også hjelpe barnet å bli mett.
  • Fiberrike matvarer gir også bedre metthetsfølelse. Velg heller knekkebrød enn loff, og heller middagsbygg enn hvit ris.​​​

Dagsmenyer fra andre land

Dagsmenyer med middag fra Sør-Asia


TRYKK HER for forslag til påleggsvalg

Utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologers faggruppe for ernæring ved barnefedme.

Dagsmeny vegetarisk kosthold

Dagsmeny uten kjøtt og fisk, inneholder meieriprodukter og egg


Utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologers faggruppe for vegetarisk kosthold 


Tips til voksne med overvekt


Dagsmenyene er veiledenede og kaloribehov kan avvike da kaloribehov har sammenheng med  bl.a. kroppssammensetning og alder. 


Dagsmenyer uten aldersinndeling

Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3Bilde 1

Dagsmenyer uten informasjon om kaloriinnhold






Sist endret:  torsdag 11. april 2024
torsdag 26. mai 2016
156
Nei
Innholdsside
Kostplaner
For familien:Mat og måltider