Logg på

Måltider

 

 

Måltidsrytmehttp://www.kostverktoyet.no/kosthold/måltider/MåltidsrytmeMåltidsrytmeRegelmessige måltider er viktig for å opprettholde struktur på hverdagen, og er for noen helt nødvendig for å greie og redusere sin overvekt.
Frokosthttp://www.kostverktoyet.no/kosthold/måltider/FrokostFrokostFrokost gir nødvendig påfyll av energi til kroppen, og er en god start på dagen. Forskning har vist at de som hopper over frokosten har økt risiko for å utvikle overvekt og fedme, sammenliknet med frokostspisere.
Lunsjhttp://www.kostverktoyet.no/kosthold/måltider/LunsjLunsjEt lunsjmåltidet midt på dagen gir viktig påfyll av energi og næringsstoffer, og er spesielt viktig for barn og ungdom i vekst.
Middaghttp://www.kostverktoyet.no/kosthold/måltider/MiddagMiddagMiddagen er for mange dagens høydepunkt, men er samtidig det måltidet hvor det kan være vanskeligst å begrense mengden. Å kontrollere middagsporsjonen kan være avgjørende for å redusere fedme hos barn og unge.
Kveldsmathttp://www.kostverktoyet.no/kosthold/måltider/KveldsmatKveldsmatKveldsmaten skal være mindre enn de andre hovedmåltidene. Et planlagt kveldsmåltid kan gjøre det enklere å unngå småspising av usunne matvarer utover kvelden.
Mellommåltiderhttp://www.kostverktoyet.no/kosthold/måltider/MellommåltiderMellommåltiderEt mellommåltid er et mindre måltid som kan spises dersom det blir lenge å vente til neste hovedmåltid. Størrelsen på mellommåltidet avhenger av hvor lenge det er til neste hovedmåltid.

Prosjektet er finansiert av samhandlingsmidler fra Helse Midt-Norge. Kostverktøyet eies av Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon (OBECE) ved St Olavs hospital, og vil bli oppdatert årlig. Prosjektansvarlig: Dr. med. Rønnaug Ødegård og prosjektleder: klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen. Kostverktøyet støttes av Helsedirektoratet og kliniske ernæringsfysiologers forening tilknyttet Forskerforbundet (KEFF).
Innlogging for redaktører