Om samtaleverktøyet
Er du helsepersonell og jobber med overvektige barn og familier? Samtaleverktøyet kan hjelpe deg med å få til en motiverende og kunnskapsoppdatert samtale, med hovedfokus på kostholdsendringer.
Aktuelle hjelpeverktøy:
Generelt
- Skal styrke kostholdskompetansen hos helsepersonell, samt gi de verktøy som kan bidra til en motiverende og kunnskapsoppdatert samtale med familier som har overvekt.
- Målet er å motivere barn, unge og familier til å gjøre nødvendige livsstilsendringer for å redusere sin overvekt.
- Flere kliniske ernæringsfysiologer har kvalitetssikret innholdet og bidratt under utarbeidelsen av verktøyet.
Målgruppe
- Helsesøstre, fastleger og annet helsepersonell som jobber med overvekt hos barn og unge.
Forberedelse
- Det finnes et e-læringsverktøy for helsepersonell som ønsker å foreberede seg litt ekstra til første samtale.
- Motiverende intervju (MI) er en av flere samtalemetoder som viser seg å være effektive for endring av levevaner.
- I forkant av første samtale må det vurderes om barnet skal være med eller ikke.
- De fleste barn fra 3. klasse kan med fordel være med.
- Prat gjerne med foreldrene på forhånd dersom barnet skal være med under samtalen.
- Ungdom kan ha behov for å prate med deg alene, uten foreldrene tilstede.
- Begge foreldre eller andre omsorgspersoner oppfordres til å involveres.
- Sett av god tid til første samtale, gjerne 40-60 minutter dersom mulig.
Gjennomføring
Samtaleverktøyet består av tre hovedbolker:
Samtale 1:
- Skape god relasjon, bygge allianse og legge trygge rammer for familien
- Vurdere barnets vektutvikling
- Kartlegging av kostholdsvaner
- SMART mål og hvordan komme i gang med endring av levevaner
Samtale 2:
- Følge opp SMART mål og endringsprosessen
- Påfyll av nødvendig kunnskap om kosthold som kan redusere overvekt
- Fremme motivasjon og mestring
Samtale 3:
- Oppsummering
- Vurder effekt av tiltak
- Støtte familien på veien mot varig endring av levevaner
- Vurder behov for videre oppfølging og tiltak
Oppfølging
- Det bør ikke gå for lang tid mellom samtalene.
- Det kan være en fordel å ha kontakt med familien per telefon eller mail mellom de faste møtene.
- Hvor mye oppfølging som kreves må tilpasses individuelt.
- De fleste familier vil ha behov for flere enn tre samtaler, samt lengre oppfølging.
Sist endret:
torsdag 6. februar 2020